- Zbyt mała aktywność fizyczna
- Według wskazań WHO, każde dziecko powinno praktykować aktywność na umiarkowanym poziomie przez 60 minut dziennie. Polska nie spełnia tych rekomendacji. Dzieci siedzą na lekcjach, siedzą na przerwach i po lekcjach. W 2022 roku, według danych Ministerstwa Sportu i Turystyki, aż 30% uczniów nie brało udziału w lekcjach WF1.
- Według wskazań WHO, każde dziecko powinno praktykować aktywność na umiarkowanym poziomie przez 60 minut dziennie. Polska nie spełnia tych rekomendacji. Dzieci siedzą na lekcjach, siedzą na przerwach i po lekcjach. W 2022 roku, według danych Ministerstwa Sportu i Turystyki, aż 30% uczniów nie brało udziału w lekcjach WF1.
- Negatywny obraz własnego ciała
- Dorastające dziewczynki często nie lubią swojego ciała i źle się w nim czują. Media społecznościowe nie pomagają w budowaniu pozytywnego obrazu ciała. Kiedy dziewczęta nie czują się dobrze we własnym ciele to: 80% nie angażuje się społecznie. Taki sam odsetek cierpi na zaburzenia odżywiania lub w inny sposób naraża swoje zdrowie2.
Chłopcy z kolei poddawani są presji sprawności ciała i prezentowania jego siły. Chłopcy, którzy odstają od przedstawianych w mediach wzorów, tracą pewność siebie, szczególnie gdy dodatkowo doświadczają przemocy rówieśniczej.
- Dorastające dziewczynki często nie lubią swojego ciała i źle się w nim czują. Media społecznościowe nie pomagają w budowaniu pozytywnego obrazu ciała. Kiedy dziewczęta nie czują się dobrze we własnym ciele to: 80% nie angażuje się społecznie. Taki sam odsetek cierpi na zaburzenia odżywiania lub w inny sposób naraża swoje zdrowie2.
- Trudności z samoakceptacją w okresie dojrzewania
- Okres dorastania to czas wielkich zmian w ciele, psychice i relacjach młodych ludzi. Dzieci często nie są na nie przygotowane i reagują lękiem i wstydem. Dorośli nie mają czasu lub kompetencji, żeby dawać im empatyczne wsparcie w tym okresie.
- Okres dorastania to czas wielkich zmian w ciele, psychice i relacjach młodych ludzi. Dzieci często nie są na nie przygotowane i reagują lękiem i wstydem. Dorośli nie mają czasu lub kompetencji, żeby dawać im empatyczne wsparcie w tym okresie.
Głównym celem projektu „Ciałopozytywny WF” jest wzmocnienie dobrostanu dzieci z klas IV/V szkoły podstawowej poprzez promowanie aktywności fizycznej, budowanie pozytywnego obrazu ciała i samoakceptacji. Chcemy to osiągnąć poprzez zajęcia warsztatowe, realizowane podczas programowych lekcji wychowania fizycznego. Warsztaty „Ciałopozytywny WF” to trzy bloki zajęć, z których każdy trwa dwie godziny lekcyjne.
Celem operacyjnym projektu „Ciałopozytywny WF” jest przygotowanie czterech nauczycieli/nauczycielek wychowania fizycznego do prowadzenia tych warsztatów w swoich szkołach. Zajęcia WF, jak żadne inne lekcje dają możliwość pracy z elementami, które stanowią podstawę dobrostanu dzieci: ciałem, ruchem i emocjami. Edukacja zdrowotna wpisana jest w podstawę programową zajęć WF, a sala gimnastyczna jest doskonałym miejscem do pracy warsztatowej. Nauczyciel wychowania fizycznego jest dla dojrzewających chłopców często autorytetem, a jego działania (albo zaniechania) mają ogromny wpływ na ich dobrostan.
Wybrani do projektu nauczyciele/nauczycielki otrzymają:
- szkolenie i wsparcie trenerskie podczas realizacji projektu;
- pakiet moonkowych produktów do pracy z dziećmi;
- certyfikat eksperta ciałopozytywnych zajęć wychowania fizycznego, czyli uprawnienia do prowadzenia warsztatów „Ciałopozytywny WF” i szkolenia nauczycieli do ich prowadzenia.
Wybrani nauczyciele będą mieli także wpływ na dalszy rozwój projektu, który docelowo ma objąć całą Polskę.
Scenariusze zajęć „Ciałopozytywny WF” przygotowała Agnieszka Walendzik-Ostrowska – dr n. hum., pedagożka, nauczycielka akademicka, badaczka, seksuolożka i edukatorka seksualna, adiunktka na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. W scenariuszach wykorzystano cenione przez pedagogów i terapeutów narzędzia inicjatywy moonka: „Twój ciałopozytywny workbook” i grę moonka:Dorastanie.
Projekt objęła patronatem fundacja „Ja, Nauczyciel”
Nasza fundacja od lat angażuje się w działania na rzecz równości i różnorodności, a ten projekt doskonale wpisuje się w naszą misję przeciwdziałania dyskryminacji i wspierania zdrowego rozwoju młodzieży. Wierzymy, że inicjatywy takie jak „Ciałopozytywny WF” mogą realnie przyczynić się do refleksji dorosłych pracujących w szkole oraz akceptacji i pozytywnego podejścia do ciała wśród uczennic i uczniów, co jest kluczowe dla ich samopoczucia, dobrostanu i rozwoju zdrowego społeczeństwa.
Pomysłodawczynią i realizatorką projektu „Ciałopozytywny WF” jest fundacja moonka, która pomaga dorosłym, pracującym z dziećmi we wspieraniu ich w okresie dojrzewania. Rzetelną wiedzę łączymy z empatią i pozytywnym podejściem do ciała oraz edukacją na temat emocji i relacji. Wierzymy, że dzięki takiemu podejściu dzieci nabiorą pewności siebie i umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami dorosłości, kształtując zdrowe, szczęśliwe i satysfakcjonujące życie.
- Minister sportu: 30 proc. polskich dzieci korzysta ze zwolnień lekarskich z WF; coś w systemie jest nie tak ↩︎
- z badań Dove Self-Esteem Project 2017-2018 ↩︎