RODZICIELSKI C(I)AŁOKSZTAŁT – projekt ESG dla firmy Danone na rzecz równości i wspierania rodziców
W obliczu dynamicznych zmian społecznych i prawnych, coraz więcej firm w Polsce dostrzega potrzebę realnego wspierania pracowników w ich rolach opiekuńczych. Odpowiedzią na te wyzwania jest projekt przygotowany przez naszą fundację: Rodzicielski C(i)ałokształt, z którego skorzystała firma Danone. Inicjatywa ta łączy działania edukacyjne skierowane do rodziców z promowaniem równości płci i równości rodzicielskiej. Daje także możliwość zaangażowania pracowników i pracownic na rzecz wspierania lokalnego środowiska.
ESG i odpowiedzialność społeczna w praktyce
Działania takie jak Rodzicielski C(i)ałokształt wpisują się także w filar społeczny polityki ESG, angażując firmę w działania na rzecz lokalnej społeczności, pomagając pracownikom godzić życie zawodowe z prywatnym, wspierając równość płci i aktywną rolę ojców w rodzicielstwie.
Skrót ESG pochodzi od angielskich słów: E – Environmental (środowisko), S – Social (społeczna odpowiedzialność), G – Governance (ład korporacyjny) i oznacza zestaw standardów oceny firmy, który pokazuje, jak odpowiedzialnie i zrównoważenie prowadzi ona swoją działalność.
„Danone jest firmą, która chce tworzyć jak najlepsze warunki do tego, aby każdy pracownik, który ma takie pragnienie mógł spełniać swoje marzenia jako rodzic. Jesteśmy firmą prorodziną, skupiającą się też na promowaniu aktywnego udziału ojców w życiu rodzinnym. Zachęcamy do urlopów tacierzyńskich, promujemy równość płci. Projekt Rodzicielski C(i)ałokształt doskonale wpisuje się w nasze działania, dodatkowo pozwala nam zaoferować dzieciom z różnych części Polski wsparcie, którego w dzisiejszym, trudnym świecie bardzo potrzebują.”
Joanna Woźny, kierowniczka ds. komunikacji wewnętrznej i employer brandingu, Danone
ESG jest dziś kluczowym elementem strategii wielu organizacji – nie tylko dużych korporacji, ale też mniejszych firm, które chcą być postrzegane jako nowoczesne, odpowiedzialne i atrakcyjne dla inwestorów, klientów i pracowników. Dobre wyniki ESG przekładają się na reputację, lojalność pracowników i stabilność finansową.
Rodzicielski C(i)ałokształt – kształt i przebieg projektu
W ramach projektu Rodzicielski C(i)ałokształt Fundacja moonka zorganizowała dla osób pracujących w firmie Danone trzy webinary:
“Mama mamie” – webinar dla osób, które są, chcą być lub czują się matkami
“Budowanie pozytywnego stosunku do ciała u dzieci” – webinar dla osób, które mają w swojej orbicie dziecko, które jest dla nich ważne.
“Tata tacie” – webinar dla osób, które są, chcą być lub czują się ojcami
Webinary odbywały się w ramach czasu pracy. Uczestnicy mieli możliwość zadawania prowadzącym pytań podczas trwania spotkania i otrzymali również dodatkowe materiały edukacyjne.
Ważnym elementem tego projektu było ufundowanie dla lokalnych szkół podstawowych ciałopozytywnych pakietów edukacyjnych, czyli kompletów 4 książek z serii Twoje ciałopozytywne dojrzewanie i dwóch gier moonka:Dorastanie, oraz scenariuszy lekcji. W wybór szkół, do których trafiło 60 pakietów, zaangażowani zostali pracownicy i pracownice firmy. To oni zgłaszali szkoły podstawowe do tego projektu. Książki pojechały m.in. do Bystrej, Dzierżoniowa, Szczecina, Dobrzenia Wielkiego, Tłuszcza, Męciny. Opola czy Cegłowa. Książki i gry przekazane szkołom w ramach projektu mają na celu wzmacnianie pozytywnego obrazu ciała, budowanie świadomości własnych granic oraz przygotowanie do dojrzewania w sposób wspierający, a nie zawstydzający. To realna odpowiedź na potrzeby dzieci, rodziców i nauczycieli, którzy często nie mają dostępu do odpowiednich narzędzi edukacyjnych.
W ten sposób Danone, realizując projekt Rodzicielski C(i)ałokształt, umożliwił swoim pracownikom pomaganie innym rodzicom i dzieciom w mierzeniu się z wyzwaniami dojrzewania, a Fundacja moonka, oprócz organizacji i prowadzenia webinarów pomogła firmie w wewnętrznej promocji projektu, przygotowała komunikację ze wskazanymi szkołami i zorganizowała do nich wysyłkę.
Bądź jak Danone!
Jeśli:
równość płci, przełamywanie krzywdzących stereotypów i równość rodzicielska leżą Ci na sercu,
zależy Ci na sensownych działaniach CSR i ESG, które wnoszą realną, pozytywną zmianę do życia Twoich pracowników i setek dzieci w Polsce,
cenisz wysoką jakość, profesjonalne wsparcie i zrozumienie potrzeb Twojej organizacji
skontaktuj się z nami, żeby porozmawiać o tym, jak mógłby wyglądać Rodzicielski C(i)ałokształ w Twojej organizacji. Napisz wiadomość na adres ewa.pietruszczak@moonka.pl lub skorzystaj z formularza kontaktowego.
Kontekst prawny: Dyrektywa Work-Life Balance
Od kwietnia 2023 roku, pracodawcy mają nowe obowiązki wynikające z wprowadzenia do Kodeksu pracy zmian wymaganych przez unijną Dyrektywę w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (Dyrektywa Work-Life Balance lub Dyrektywa WLB). Dyrektywa obliguje Państwa do poprawy równowagi między życiem zawodowym a prywatnym pracujących rodziców i opiekunów, ze szczególnym uwzględnieniem wspierania równości płci zarówno na rynku pracy, jak i w rodzinie. Oznacza to m.in.:
Zwiększenie udziału ojców w opiece nad dziećmi m.in. poprzez przyznanie im niezbywalnego urlopu rodzicielskiego każdemu z rodziców i zachęcanie mężczyzn do korzystania z urlopów ojcowskich i rodzinnych (rodzicielskiego, wychowawczego, opiekuńczego)
Ułatwienie godzenia pracy z opieką dzięki elastycznej organizacji pracy
Promowanie równości płci, m.in. poprzez wzmocnienie roli ojca w wychowaniu dzieci i przeciwdziałanie stereotypowi, że tylko matki są odpowiedzialne za opiekę
Zmiany w Kodeksie pracy to szansa na bardziej sprawiedliwe i zrównoważone środowisko pracy. Ponadto coraz więcej firm zauważa, że równość płci i wspieranie opiekuńczych ról ojców i matek to nie tylko wartość, ale także inwestycja w dobrostan zespołów i długofalową efektywność.