„Ciałopozytywny WF” to projekt finansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, stworzony i realizowany przez fundację moonka, objęty patronatem fundacji Ja, Nauczyciel. Jest on odpowiedzią na problemy, które obecnie dotykają w ogromnej skali dzieci w okresie dojrzewania, negatywnie oddziałując na ich dobrostan. Należą do nich:
- Zbyt mała aktywność fizyczna
- Według wskazań WHO, każde dziecko powinno praktykować aktywność na umiarkowanym poziomie przez 60 minut dziennie. Polska nie spełnia tych rekomendacji. Dzieci siedzą na lekcjach, siedzą na przerwach i po lekcjach. W 2022 roku, według danych Ministerstwa Sportu i Turystyki, aż 30% uczniów nie brało udziału w lekcjach WF1.
- Według wskazań WHO, każde dziecko powinno praktykować aktywność na umiarkowanym poziomie przez 60 minut dziennie. Polska nie spełnia tych rekomendacji. Dzieci siedzą na lekcjach, siedzą na przerwach i po lekcjach. W 2022 roku, według danych Ministerstwa Sportu i Turystyki, aż 30% uczniów nie brało udziału w lekcjach WF1.
- Negatywny obraz własnego ciała
- Dorastające dziewczynki często nie lubią swojego ciała i źle się w nim czują. Media społecznościowe nie pomagają w budowaniu pozytywnego obrazu ciała. Kiedy dziewczęta nie czują się dobrze we własnym ciele to: 80% nie angażuje się społecznie. Taki sam odsetek cierpi na zaburzenia odżywiania lub w inny sposób naraża swoje zdrowie2.
Chłopcy z kolei poddawani są presji sprawności ciała i prezentowania jego siły. Chłopcy, którzy odstają od przedstawianych w mediach wzorów, tracą pewność siebie, szczególnie gdy dodatkowo doświadczają przemocy rówieśniczej.
- Dorastające dziewczynki często nie lubią swojego ciała i źle się w nim czują. Media społecznościowe nie pomagają w budowaniu pozytywnego obrazu ciała. Kiedy dziewczęta nie czują się dobrze we własnym ciele to: 80% nie angażuje się społecznie. Taki sam odsetek cierpi na zaburzenia odżywiania lub w inny sposób naraża swoje zdrowie2.
- Trudności z samoakceptacją w okresie dojrzewania
- Okres dorastania to czas wielkich zmian w ciele, psychice i relacjach młodych ludzi. Dzieci często nie są na nie przygotowane i reagują lękiem i wstydem. Dorośli nie mają czasu lub kompetencji, żeby dawać im empatyczne wsparcie w tym okresie.
- Okres dorastania to czas wielkich zmian w ciele, psychice i relacjach młodych ludzi. Dzieci często nie są na nie przygotowane i reagują lękiem i wstydem. Dorośli nie mają czasu lub kompetencji, żeby dawać im empatyczne wsparcie w tym okresie.
Głównym celem projektu „Ciałopozytywny WF” jest wzmocnienie dobrostanu dzieci z klas IV/V szkoły podstawowej poprzez promowanie aktywności fizycznej, budowanie pozytywnego obrazu ciała i samoakceptacji. Chcemy to osiągnąć poprzez zajęcia warsztatowe, realizowane podczas programowych lekcji wychowania fizycznego. Warsztaty „Ciałopozytywny WF” to trzy bloki zajęć, z których każdy trwa dwie godziny lekcyjne.
Celem operacyjnym projektu „Ciałopozytywny WF” jest przygotowanie czterech nauczycieli/nauczycielek wychowania fizycznego do prowadzenia tych warsztatów w swoich szkołach. Zajęcia WF, jak żadne inne lekcje dają możliwość pracy z elementami, które stanowią podstawę dobrostanu dzieci: ciałem, ruchem i emocjami. Edukacja zdrowotna wpisana jest w podstawę programową zajęć WF, a sala gimnastyczna jest doskonałym miejscem do pracy warsztatowej. Nauczyciel wychowania fizycznego jest dla dojrzewających chłopców często autorytetem, a jego działania (albo zaniechania) mają ogromny wpływ na ich dobrostan.
Projekt Ciałopozytywny WF pozwala:
- szkołom pokazać, że widzi obecne problemy dzieci, związane z samoakceptacją i niską aktywnością fizyczną, a także podejmuje działania w celu ich rozwiązania
- nauczycielom/nauczycielkom WF rozwijać kompetencje, współtworzyć nowe standardy edukacji i z empatią wspierać swoich uczniów i uczennice
- dzieciom budować akceptację i pozytywne podejście do ciała
Projekt objęła patronatem fundacja „Ja, Nauczyciel”
Nasza fundacja od lat angażuje się w działania na rzecz równości i różnorodności, a ten projekt doskonale wpisuje się w naszą misję przeciwdziałania dyskryminacji i wspierania zdrowego rozwoju młodzieży. Wierzymy, że inicjatywy takie jak “Ciałopozytywny WF” mogą realnie przyczynić się do refleksji dorosłych pracujących w szkole oraz akceptacji i pozytywnego podejścia do ciała wśród uczennic i uczniów, co jest kluczowe dla ich samopoczucia, dobrostanu i rozwoju zdrowego społeczeństwa.
Chcesz wziąć udział w projekcie – wypełnij formularz zgłoszeniowy!
Masz pytania? Napisz do: Ewa Pietruszczak, ewa.pietruszczak@moonka.pl
- Minister sportu: 30 proc. polskich dzieci korzysta ze zwolnień lekarskich z WF; coś w systemie jest nie tak ↩︎
- z badań Dove Self-Esteem Project 2017-2018 ↩︎